dimecres, 2 de febrer del 2011

Crowdfunding: ara ja no hi ha excusa per a la creació










Sempre m'ha semblat complexa la relació entre la creació artística i la seua materialització. És per això que trobe molt interessant el concepte crowdfounding, que consisteix en la col·laboració econòmica de molts a petita escala a través d'Internet per a fer realitat projectes atractius. D'aquesta manera, qualsevol persona pot ser un "mecenes" amb una petita aportació monetària, i de la suma de molts es pot aconseguir el suport econòmic per a tirar endavant una obra que per altres camins no es podria dur a terme.

Un exemple de crowdfunding és la web Verkami, que resulta ser un punt de trobada entre persones amb projectes creatius i persones que volen i poden fer aportacions monetàries si el projecte els agrada. No es tracta d'invertir en art per a fer negoci, sinó de fer donacions perquè realment es creu en el projecte. El que obtenen les persones que donen és producte, serveis o experiències, però mai diners. La recompensa en aquest sentit és més simbòlica que material.

Verkami té la particularitat que cada autor té un límit de 40 dies per a exposar el seu projecte a la web i aconseguir el finançament que demana. Si en aquests 40 dies no ho ha aconseguit, l'autor no rep cap tipus de donació. Crida l'atenció aquesta limitació de temps, encara que supose que amb això el que es pretén és fomentar la rotació, evitar que els projectes que no agraden al públic s'estanquen en el temps i donar oportunitats a altres emprenedors artístics. Així la regla del joc és clara: o tot o res. Per això, hi ha dues coses que resulten de vital importància per al creador: d’una banda, oferir una recompensa atractiva per al potencial donant, i d’una altra, saber vendre molt bé el seu projecte i aprofitar totes les possibilitats que li ofereix Internet, i més en concret les xarxes socials, per a obtenir la màxima difusió i adhesió al seu projecte.

Altres exemples de crowdfunding els trobem a Kickstarter, primera web d'aquest tipus que es va llançar a Estats Units, i d'altres espanyoles com Lanzanos o Volanda.
 

Així doncs, sembla que, amb totes aquestes possibilitats, els creadors amb ganes i motivació ja no tenen excusa per a no intentar fer realitat els seus projectes si són interessants, creuen en ells i saben fer-los arribar al públic.

Us deixe uns links per si voleu aprofundir una mica més en el tema.

El 'crowdfunding' llega a España ( El País)

‘Crowdfunding’, la microdonación en red ( La Vanguardia)

Creativos 2.0: ¿Qué es el Crowdfunding? ( Unblogenred.es)


1 comentari:

  1. Avui el diari ADN ha publicat una notícia sobre Crowdfunding. Us deixe el link també:
    http://www.adn.es/cultura/20110206/NWS-0674-crowdfunding-nuevos-mecenas-de-red.html

    ResponElimina